W ciągu ostatniej dekady produkcja znaków drogowych przeszła ogromną zmianę. Od stosowania znaków z kamienia i drewna, do zmodernizowanego aluminium i tworzyw sztucznych, technologia zmieniła sposób, w jaki znaki drogowe są wykonane. Dzięki tym nowym technologiom inżynier ruchu może zredukować czas i wysiłek potrzebny do produkcji znaków drogowych, umożliwiając tym samym uzyskanie lepszych wyników.
Najpopularniejszym materiałem stosowanym do produkcji znaków drogowych jest aluminium. Jest ono lekkie, trwałe i odporne na uszkodzenia spowodowane warunkami atmosferycznymi. Znaki aluminiowe muszą być jednak wzmocnione metalowymi stężeniami. Inną opcją dla twórców znaków drogowych jest zastosowanie stali. Jest to bardziej ekonomiczny wybór, ale nie jest tak trwały jak aluminium.
Znaki drogowe LED są doskonałym przykładem tego, jak technologia zmienia sposób myślenia o znakach drogowych. Wyglądają świetnie i są bardzo skuteczne w ostrzeganiu kierowców o niebezpiecznych warunkach drogowych – ta część materiału jest zaczerpnięta ze strony irta.pl. Technologia ta oferuje również ultra niskie zużycie energii i do 32 000 kombinacji kolorów.
Kolejną technologią w znakach drogowych jest folia odblaskowa. Materiał ten składa się z mikro pryzmatów osadzonych w elastycznym plastiku. Odbija on światło z reflektorów i świateł drogowych pojazdu. Za pomocą techniki sitodruku lub wytrawiania, arkusze mogą być barwione w różnych kolorach. Te materiały arkuszowe są najczęściej używane do znaków stopu, ale mogą być również używane do innych znaków drogowych.
Niektórzy producenci idą w kierunku bezpośredniego drukowania na arkuszach odblaskowych. Pozwala im to na uzyskanie lepszych efektów, a jednocześnie zmniejsza straty materiału. W 1999 roku szwedzcy producenci znaków wprowadzili elektroniczną folię nakładkową z możliwością cięcia, co pozwoliło im na produkcję znaków drogowych w nowy sposób.
Ponadto technologia posunęła naprzód sposób, w jaki znaki drogowe mogą komunikować się z kierowcami. Te inteligentne znaki drogowe wykorzystują różne czujniki ruchu, w tym radar dopplerowski, Bluetooth i wbudowany algorytm. Mogą one zbierać informacje o warunkach pogodowych i ostrzegać kierowców w czasie rzeczywistym.
Kolejną innowacją w znakach drogowych jest zastosowanie diod elektroluminescencyjnych (LED). Zapewniają one jaśniejszy wyświetlacz niż żarowe odpowiedniki, ale działają znacznie dłużej. Diody LED nadają się również do recyklingu. Ponadto nie zawierają szkodliwych substancji.
Innym sposobem, w jaki zmieniły się znaki drogowe, jest zastosowanie klejów termoczułych. Kleje te są stosowane w celu utrzymania znaku w czytelnej pozycji i zapobiegania rdzewieniu na stali. Mogą one również pomóc w zwiększeniu widoczności znaków poprzez zapewnienie zwiększonego kontrastu pomiędzy tekstem znaku a tłem.
Niektóre z bardziej popularnych materiałów używanych do znaków drogowych to aluminium, sklejka i stal. Aluminium jest najbardziej trwałym materiałem, ale jest najdroższe. Jest również podatne na uszkodzenia spowodowane warunkami atmosferycznymi. Dlatego często jest sparowany z plastikowymi lub metalowymi szelkami, aby chronić znak.
Znaki drogowe mają za zadanie dostarczać informacji o drodze, promując bezpieczeństwo dla wszystkich stron. Podręcznik MUTCD (Manual on Uniform Traffic Control Devices) zawiera specyfikacje dotyczące wielkości i wymiarów różnych znaków drogowych. Ponadto MUTCD nakazuje, aby wszystkie znaki były podświetlane lub posiadały obramowanie.
Podobne tematy